Výuka dějepisu v 6. tř.

08. 12. 2014

Asi před měsícem mi paní učitelka Hrůzová nabídla, že bych mohl v 6. třídě prezentovat látku starověké Mezopotámie. Rád jsem nabídku přijal, neboť je mým přáním stát se jednou učitelem dějepisu. Nad přípravou jsem strávil hodně času (vypisoval jsem si poznámky z učebnice a knih, hledal obrázky, četl životopisy králů atd.).

Než jsem před šesťáky předstoupil, byl jsem trochu nervózní, ale nervozita po chvilce vyprchala. Nejdříve jsem s žáky zopakoval minulou látku (zemědělství, přírodní podmínky, život a móda v Mezopotámii). Ptal se jich, jaká zvířata se v Mezopotámii chovala, z čeho se stavěla obydlí nebo proč se Mezopotámii říká Meziříčí. Pokračoval jsem výkladem období Sumerů, Asýrie a Babylonie a kultury. Mou snahou bylo žáky nenudit a zaujmout je. Využívali jsme mapy, obrázky z učebnice, úryvky z eposu a pověsti, názorně jsme si ukázali, jak dlouhý je sáh, a nechyběla ani špetka pobavení při vyslovování jmen mezopotámských králů (např. Nabukadnezar nebo Aššurbanipal). Nejvíce však šesťáky zaujalo jméno uruckého krále Gilgameše, o jehož příběhu jsme si přečetli krátký článek. Doufám, že si šesťáci budou pamatovat nejen krásná jména králů, ale i základní informace o kultuře a Sumerech.

Dvě vyučovací hodiny v šesté třídě jsem si užil. Velmi mě bavilo vykládat šesťákům látku a debatovat s nimi. Jestli jsem to dělal dobře, už je na paní učitelce Hrůzové a šesťácích. Chtěl bych poděkovat paní učitelce Hrůzové za příležitost zkusit si být „panem učitelem“ a těším se na další příležitost vyučovat dějepis.

Napsal Milan Ondič, IX. třída

DODATEK PANÍ UČITELKY:

Již od šesté třídy připravovali Milan Ondič s Romanem Jarošem z deváté třídy pro své spolužáky na hodiny dějepisu pracovní listy a zajímavé prezentace. Podíleli se také na přípravě projektových dnů o holocaustu, které proběhly v červnu 2014.

Protože vím, že by se rádi stali učiteli dějepisu, zrodil se nápad - na jednu hodinu by se chlapci stali učiteli dějepisu v 6. třídě.

Na hodinu o starověké Mezopotámii se Milan svědomitě připravil - vyhledal obrázky, prostudoval literaturu k tématu, vypsal si poznámky a sestavil zajímavou prezentaci. Při samotné výuce byl zpočátku nervózní, ale brzy si na novou roli zvykl a počínal si jako skutečný učitel. Pracoval s mapou, učebnicí, interaktivní tabulí i knihami o Mezopotámii, s šesťáky diskutoval na dané téma, kladl jim otázky.

Hodina se líbila nejen mně, ale i žákům šesté třídy. Těší mne, že z Milana jednou bude velmi dobrý učitel dějepisu.

Mgr. Petra Hrůzová

Výuka dějepisu v 6. tř.