Den vody
Projektový den, připravený zejména paní učitelkou Vlastimilou Knappovou, proběhl ve středu 22. 3. 2023. S realizací dne pomohli také zástupci firmy Ravos, kteří objasnili žákům význam a fungování čističky a vodárny – jmenovitě paní Ing. Kršková, která celou akci koordinovala. Chemické pokusy pro žáky připravila paní učitelka Mgr. Nikola Tomková. O kulturní vložku se zasloužily paní učitelky Mgr. Jana Doležalová a Mgr. Jaroslava Řehořová, které zazpívaly se svými žáky písničku o vodě.
Na zajištění a fungování všech ostatních stanovišť se aktivně podíleli deváťáci (pomáhali na pěti stanovištích – v učebně přírodopisu, učebně chemie, v informačním hnízdečku na chodbě, v počítačové učebně a v zahradním altánu). Žáci třetí až osmé třídy dále pokračovali na jesenickou čističku odpadních vod a na místní vodárny, kde se jim věnovali erudovaní zaměstnanci.
Na úvod citace z proslovu ve školním rozhlase:
„Světový den vody připadá každoročně na 22. března – tedy na dnešní den.
Byl vyhlášen v roce 1993 Organizací spojených národů, aby připomínal důležitost vody pro život na naší planetě. Důvodem je také skutečnost, že na světě trpí nedostatkem pitné vody více než 1 mld. lidí. Tématem letošního roku je Zamyšlení nad tím, co pro nás voda znamená.
Víte například…
- Kde se bere pitná voda pro Jesenici?
- Jak potřebná je pro život rostlin, živočichů a nás lidí?
- Co se děje s odpadní vodou, kde je u nás čistička?
- Co je to vodní charta?
- Co způsobuje kyselý déšť?
- Jak si spočítám svou vodní stopu?
- Jak mohu snížit spotřebu vody?
Myslím, že se akce povedla – žáci strávili příjemné dopoledne trošku jinak a možná si budou vody více považovat a zvolí raději sprchu než vanu, napijí se vody z kohoutku, protože ví, že ta naše jesenická je lepší než balená. Každopádně už ví, že průměrný Čech spotřebuje denně 100 l vody na hygienu, praní, vaření a že „virtuální“ vody spotřebuje každý 4 500 l/den – je to ta voda, kterou nevidíme, ale byla využita při výrobě zboží nebo v zemědělství na krmení zvířat a zalévání rostlin. Například na výrobu jedněch džín je potřeba 8000 l vody (pěstování bavlny, při výrobě, při barvení…) A ví, že když chce, může spotřebu ovlivnit.
Děkuji všem za zdárný průběh akce – především firmě Ravos a deváťákům, dále pak kolegům a v neposlední řadě i počasí, které se opravdu povedlo, ačkoliv se ke Dni vody vůbec nehodilo – nespadla ani kapka.
V. Knappová
Zde je několik postřehů z řad deváťáků:
Byly jsme na stanovišti v přírodopise. Paní Knappová vše připravila (poznávačku vodních potvor a ptáků, pozorování mechu pod mikroskopem – tvorbu vlastního preparátu, sestavení potravního řetězce, vodní puzzle…) a my jsme si rozdělily úkoly a pak už jsme si to organizovaly samy. Malé děti vše zajímalo, ale muselo se jim vše vysvětlovat, větší nás nechtěly moc poslouchat. (Lucka, Míša, Sára, Náťa)
Naše stanoviště na zahradě bylo zaměřené na rybníkářství a rybářství. Příprava byla hodně náročná, vše jsme si připravili sami. Děti se hodně zapojovaly a někteří jedinci by si zasloužili jedničku. Jediná záporná věc byli kluci ze sedmé třídy, kteří nedávali pozor a vyrušovali. (Jirka, Marťa a Týna)
Naše stanoviště bylo v informatice, kam přišly jen třídy 6 až 8. Začínali jsme v půl jedenácté. Vše jsme si rychle připravili a začali. Žáci zjišťovali průměrnou vodní stopu, kterou po sobě zanechají, a virtuální stopu. Holkám z osmé třídy to šlo, ale kluci byli už horší. A sedmá třída byla ještě horší. Šestá třída byla nejhlučnější a spolupracovaly jenom holky. Když jsme uklidili, šli jsme na výuku šesté hodiny. (Dan, Robin, Šimon)
Já jsem byla na stanovišti na chodbě u nástěnky. Připravila jsem lavici a židli, nakopírovala pracovní listy a pomáhala dětem vyhledávat informace o vodě. Potom jsem to opravila a oznámkovala. To mě bavilo. Nejlepší v hledání informací v textu byli páťáci. Děti toho tolik věděly, měla jsem z toho radost. (Gabča)
S paní učitelkou Tomkovou jsme připravili několik pokusů s vodou v učebně chemie – filtraci vody z rybníka přes filtrační papírek a simulaci kyselých dešťů pomocí vody v kádince, brčka a přístroje na měření pH. Paní učitelka dětem povídala o vodě a její důležitosti. Nejlíp to šlo třetí řídě, ale nejaktivnější byla čtvrtá třída. Vodu na pokusy donesly od rybníka Eliška s Hančou den předem s nasazením vlastního života – nelíbily se dvěma labutím, které na ně zaútočily. (Eliška, Hanka, Johanka, Jenda, Lukáš, Štěpán, Kuba, Káťa, Náťa, Anička)
A dojmy?Líbilo se mi děti učit, ale myslím, že práce učitele je náročná, musela jsem všechno pořád opakovat. Více mě bavilo pracovat s menšími dětmi. Přišlo mi, že dětem se to velice líbilo. Bylo to fajn, děti byly šikovné. Domů jsme šli dost unavení (byli jsme úplně mrtví!). Sedmička měla odpor ke všemu, ale nakonec jsme si to užili.
Postřehy žáků 5. třídy:Ve středu 22. 3. se ve škole konala oslava vody. 9. tř. pro nás připravila zábavný a poučný program. Na prvním stanovišti na chodbě školy jsme se dozvěděli, že nejvíc vody spotřebujeme na napouštění bazénu. Na druhém stanovišti (v přírodopise) jsme pozorovali pod mikroskopem zvětšené přírodniny a dělali preparát z mechu. Také jsme poznávali ptáky, kteří žijí u vody. Třetí stanoviště bylo v učebně chemie. Tam jsme si vyzkoušeli filtraci vody z rybníka a měřili pH vody. Na zahradě školy jsme poznávali ryby a rybářské potřeby. Potom jsme šli na čističku odpadních vod. Věděli jste třeba, že odpadní voda projde dvěma cykly čištění? Pak jsme se vydali na dlouhou cestu k vodárnám. Uvítala nás milá paní a ukázala nám prameny Jesenice, prohlédli jsme si vodárnu uvnitř. Vylezli jsme si na střechu obou vodáren a vrátili se do školy. Tento školní den se mi moc líbil. (Miluška)
Práce s mikroskopem mě moc bavila. Filtrace vody a měření pH bylo zajímavé, ale pracovní list na chodbě mě nebavil. Také mě bavila poznávačka ryb a rybářského vybavení. Překvapilo mě, že vodárna napájí celou Jesenici. Je zachovalá a v původním stavu. Celý den byl zajímavý a moc se mi líbil. (Vašek)
Překvapilo mě, jak je vyza veliká. (Milan)
Na čističce jsme koukali, jak se čistí voda. Ale byl tam hrozný smrad. V jedné nádrži byly bakterie, ačkoliv vypadaly jako úplně něco jiného. Taky přijel traktor s fekálem z domácností, které nejsou napojené na kanalizaci, a taky prošel čističkou. Ven vytékala čistá voda. (Tomáš, Viki, Marťa)
Naučili jsme se pár nových věcí. Počasí nám přálo, takže jsme prožili příjemný den. Z dlouhé cesty byli někteří unavení – ušli jsme pět km. Bylo to super. (Vojta, Niky, Maty, David, Helča, Nelča, Tom, Sofča)
Z prací žáků 5. a 9. tř. sestavila E. Konířová